De-aia ne luptam noi cu zapada!!!

Posted on Decembrie 22, 2009. Filed under: eu si ale mele... | Etichete:, , , , , , , , |

N-am mai scris de mult, insa nu scriu ca mi s-a intamplat ceva minunat, scriu pentru ca am mai asistat la o nedreptate, caracteristica zilelor noastre.

Am aflat, sambata seara, fortuit, de ce drumurile din Romania sunt acoperite de zapada, desi multe firme de deszapezire isi baga bani in buzunare cu ambele maini. Nu voi da numele firmei, caci nu-i frumos, dar gandti-va ca aceasta intamplare este un stereotip care se tot repeta in diferitele zone afectate de zapada.

Sa trec la povestit. Oamenii de pe sectia de deszapezire lucreaza 24 cu 24 de ore. Adica o zi acasa, o zi la serviciu. Dorm cate 20-30 intr-o camera si primesc 10 milioane de lei vechi pe luna, si o masa calda pe zi, la pranz, al carui meniu, culmea, e acelasi in fiecare zi, cu mici, dar foarte mici exceptii. Aici se angajeaza, de obicei, tot taranul nostru, care vara a pus gradina si se gandeste sa faca si el, pe timp de iarna, un ban, dar nu numai. Se gasesc, pe criza aceasta, tot felul de persoane, care apeleaza la aceasta solutie. Marti seara, la prima zapada serioasa a aceste ierni, soferul nostru este timis in teren pe un tractor U650, cu lame de deszapesire dupa el. Tractorul era in starea urmatoare: ambreiaj distrus, stergator de parbriz – nefunctionabil, iar pe deasupra, caseta de directie avea ceva, caci, utilajul, cum sa spun?…nu prea avea directie. Buuun. Isi face omul nostru datoria cum poate mai bine avand in vedere conditiile impecabile pe care i le ofera angajatorul (dintr-o tara integrata in UE). Sa mai spun ceva de caldura? Cred ce este deja evident faptul ca utilajul nu baga, cel putin, in interior, niciun fel de caldura. Ajunge miercuri dimineata la garaj si ii spune mecanicului problemele intampinate. Mecanicul se face ca ploua. Soferul ii repeta problemele. Mecanicul injura printre dinti si se preface ca lucreaza la utilaj. Zice apoi, ca totul este in regula. Ca a reparat ambreiajul, ca stergatorul merge, ca baga caldura si ca s-a uitat si pe la directie.

Joi, cand soferul se prezinta la munca, i se spune ca totul este in regula. Ti-am reparat utilajul, e ca nou! Joi seara, oamenii sunt scosi, din nou, pe teren. Plecarea la orele 22. Soferul realizeaza ca mecanicul a mancat bors si ca, doar s-a prefacut, asa de ochii soacrei, ca lucreaza la tractor. Pe la 23 si ceva, ambreiajul cedeaza (nervos, poate). Suna omul nostru la firma si cere ajutorul. Drept raspuns primeste ” Stai acolo unde esti…” (de parca ar mai fi putut pleca) ” …ca venim imediat dupa tine, im maximum o jumatate de ora, suntem la tine.” Si asteapta, si asteapta, in frig, coboara din tractor pentru ca amortise (am uitat sa precizez ca tractorul avea niste gauri prin care, vantul, baga zapada). La 4 si ceva dimineata, au ajuns si cei care trebuia sa-i acorde mana de ajutor. E nevoie sa precizez ca soferul era bocna si ca a doua zi si-a petrecut-o in pat cu mucii pan’ la brau? A trecut si episodul acesta.

Sambata dimineata, omul, de bine de rau, s-a prezentat la minunatul loc de munca. Auzise deja la televizor ca s-a anuntat, din nou, cod galben, si era convins ca vor fi scosi, si in aceasta seara, pe teren. Constiincios, omul s-a dus sa-si verifice utilajul. Ce a constatat? Pai urmatoarele: ulei in baie – nema, ulei la cutie -ciuciu (cand apasa ambreiajul, se apasa si frana), stergator nefuncionabil, caldura -deloc, directia – mai proasta decat inainte. S-a dus si a prezentat mecanicului situatia. Acesta ii zice, in sila ” Si ce vrei sa-ti fac io? De unde vrei sa-ti dau io ulei? Iesi cu el asa, ca io nu stau sa-ti repar tie tractoru’, poate de luni incolo!”. In contractul de angajare se preciza clar ca angajatul raspunde de ceea ce pateste utilajul cat il manuieste el si de asemenea, si de eventualele accidente provocate. Soferul ii spune, ferm si respectuos ca nu iese cu utilajul in acea stare deplorabila. Mecanicul de infurie. In acest caz, angajatul cere sa i se dea la mana un act, prin care, mecanicul sa-si asume raspunderea. Mecanicul refuza.

Seara, oamenii sunt trimisi in teren. Li se cere sa nu li se vada „mutrele” pana a doua zi, la ora 10 dimineata ( asta innsemnand 1-2 ore, peste programul de munca obisnuit), cand vor merge sa incarce zapada in remorci pana la 12-13. Sunt avertizati sa nu se gandeasca, sub nicio forma la plata orelor suplimentare sau la vreun bonus pentru faptul ca sunt pusi sa conduca 12 ore, fara oprire.

Cativa oameni, printre care si soferul nostru protesteaza din cauza starii in care se afla utilajele lor. Nimeni nu le ia in seama plangerile, insa li se „da ordin” sa plece asa. Oamenii, invatati de la un caz precedent, au refuzat. ( Cazul precedent: soferul reclama ca nu mai are ulei in baie. I se spune sa plece cu el asa. Motorul este distrus in urma utilizarii fara ulei suficient. Angajatul este jignit si pus sa plateasca paguba).

Soferii isi anunta superiorul ca nu vor pleca pe traseu, ci vor iesi la ocazie si vor pleca acasa, deoarece utilajele lor sunt inutilizabile. Li se cere in mod imeperativ, din nou, sa ramana si sa le foloseasca asa cum sunt. Oamenii cer ca superiorul sa-si asume raspunderea pentru eventualele urmari. Superiorul refuza. Oamenii iau drumul spre casa.

Luni, toata lumea se prezinta la locul de munca. Li se cere nota explicativa. Ei explica. De data aceasta, in fata unui superior, mai superior decat cel de sambata seara (daca se poate spune asa). Acesta spune acelasi lucru ” trebuia sa plecati cu utilajele in starea in care erau”. Muncitorii intreaba cine ar fi fost raspunzator de eventualele pagube, raspunsul invariabil pe care il primesc de la superior este: „voi”. Li se comunica faptul ca vor fi anuntati in cursul zilei respective ce se va intampla cu ei, dar cel mai probabil vor fi concediati.

Politica firmei : ii suna pe cei care ar fi vrut un post de sofer, dar nu au mai fost locuri. Daca acestia accepta, „chiulangii” vor fi concediati, daca nu, li se va taia tura de la salariu, si vor ramane, in continuare, angajati.

Pe la 13 si ceva, soferii sunt anuntati sa-si ia bagajele si sa plece acasa, au fost concediati.

Inapoi in timp: Sambata seara, un alt sofer este luat de pe o vola si i se cere sa preia tractorul soferului nostru. Greseala volistului este aceea ca, nu verifica utilajul si pleaca asa cu el. In acea seara, motorul a cedat. Luni, volistul alerga de la un cabinet la altul sa dea note explicative. Mai mult ca sigur, si el a fost concediat. Deci, oricum ar fi dat-o soferul nostru, cam tot acolo ajungea. Cel putin, el in comparatie cu volistul, nu va trebui sa plateasca prejudicii.

Ce voiam sa scot in avidenta? Conditiile mizere oferite de angajatori. Salariile de nimic si lipsa de respect cu care sunt tratati. In actele acestor firme sunt inscrise o multime de reparatii facute la utilaje, insa niciuna nu este realizata decat pe hartie, banii intrand in buzunarele unor smecheri. Unde or fi garda financiara, politia economica si altii de acest gen? Unde? Pai va spun eu…sunt pe capul micilor intreprinzatori, incercand sa-i falimenteze, sau cel putin, sa-i impiedice sa evolueze. De ce? Pentru ca traim in Romanica, iar lucrurile de acest gen, le pun multora streangul de gat, pistolul la tampla, ii arunca in fata trenului etc.

Mi-e groaza de clipa cand voi fi nevoita sa dau piept cu realitatea, nu doar s-o privesc din globul de cristal in care ma aflu, glob care simt, ca pe zi ce trece, se micsoreaza.

Sper sa ne reintalnim cu stiri mai vesele, potrivite pentru aceasta perioada a anului, in care ne aflam🙂.

Make a Comment

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

  • Si animalele simt!!!

    Protectia animalelor
  • Fii BIO!

    cosmetice bio
  • Adopta un prieten!

     Adopta un prieten!
  • Pozitia blogului meu

Liked it here?
Why not try sites on the blogroll...

%d blogeri au apreciat asta: